Hoe kan ik mij aanmelden als burgerhulpverlener?

U bent in het bezit van een geldig reanimatie- en AED-certificaat?  inschrijven BHL
U bent hierin opgeleid volgens de actuele richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR)?
U wilt een bijdrage leveren in de burgerhulpverlening en vrijwilliger worden?

Dan is voor u het volgende van belang:   U kunt zich aanmelden / inschrijven als vrijwilliger in het project Burger Hulpverlening Limburg. Doet u dat, dan wordt u opgenomen in de database van het alarmeringssysteem.

Na inschrijving krijgt u een e-mail met daarin een inlogcode en een wachtwoord. Binnen 5 werkdagen wordt uw inschrijving verwerkt. Na goedkeuring kunt u worden opgeroepen voor een hulpverlening. Als zich bij u in de omgeving een circulatiestilstand voordoet, zal door de Meldkamer Ambulancezorg (Venlo of Maastricht), na het sturen van twee ambulances, ook het alarmeringssysteem worden geactiveerd.

Klik hier om u aan te melden bij het alarmeringssysteem HartslagNu

Zijn er ook voorwaarden om mee te kunnen doen?

Alle inwoners van Limburg kunnen zich inschrijven bij het alarmeringssysteem HartslagNu.

Om gebruik te maken van de functionaliteiten en begeleiding van Burger Hulpverlening Limburg is het een voorwaarde dat uw gemeente mee participeert als initiatiefnemer in het project Burger Hulpverlening Limburg. Hier ziet u de deelnemende gemeenten.

Andere voorwaarden voor inwoners van deelnemende gemeenten:

- U dient 18 jaar te zijn.

- Omdat reanimeren erg inspannend is, dient u zich te realiseren dat uw gezondheid het toe laat om u, zonder lichamelijke klachten, fors in te spannen.

- U dient zich akkoord te verklaren met de algemene gebruikersvoorwaarden.

- Om u voor te bereiden op de situaties waar u eventueel in terecht kunt komen
en om antwoord te geven op uw vragen stellen de meeste deelnemende gemeenten een éénmalige BHL- voorlichtingsbijeenkomst verplicht alvorens u opgenomen kunt worden in het systeem. Klik hier om te zien waar dit verplicht is.

Deze lezing is kosteloos, duurt ongeveer anderhalf tot twee uur en bestaat in
ieder geval uit de volgende onderdelen:

  • Cijfers en wetenswaardigheden met betrekking tot reanimatie en AED gebruik.
  • Aanleiding, kenmerk en werking van het project BHL.
  • Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid
  • Uitleg over wat het inhoudt om vrijwilliger te zijn en hoe u het beste kunt handelen bij een inzet.
  • Registratie en herregistratie.
  • Niet-reanimeren verklaring.
  • Rondvraag.

Controle gegevens:    
Na inschrijving krijgt u een e-mail met daarin een inlogcode en een wachtwoord. Hiermee kunt u via de homepagina inloggen bij HartslagNu.
Binnen 5 werkdagen wordt uw inschrijving beoordeeld. Na goedkeuring kunt u per sms worden opgeroepen voor een hulpverlening.
Informatie:     Mocht u na het lezen van dit schrijven meer willen weten over het BHL of over een instructie bijeenkomst, neem dan contact op met ons via

Is het in uw gemeente niet verplicht om een BHL- voorlichtingsbijeenkomst bij te wonen of heeft u deze al bijgewoond?
Dan wordt uw aanmelding binnen vijf werkdagen goedgekeurd.

Is het in uw gemeente verplicht om een BHL- voorlichtingsbijeenkomst bij te wonen en heeft u dit nog niet gedaan?
Dan ontvangt u hierover een e-mail van de projectorganisatie. Klik hier om te kijken waar de eerstvolgende voorlichtingsbijeenkomst plaatsvindt en meld u hiervoor aan.